Følg Dataspillkonferansen 2024 her
Meld deg på årets dataspillkonferanse den 12. november nå! Arrangementet er gratis.
- For
- Personer som jobber med barn og unge
- Sted
- Cinemateket, Oslo
- Tid
- Pris
- Gratis
Dataspill er barn og unges største felles fritidsinteresse, og en positiv og lystbetont aktivitet for mange. Men kommersielle krefter og dårlig atferd er dessverre utfordringer de fleste som spiller, møter på før eller siden. Derfor bør alle som jobber med barn og unge ha kunnskap om disse problemstillingene.
Se sendingen i opptak her
På årets dataspillkonferanse presenterer vi innsikt om barn og unges dataspillvaner fra Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2024», ny forskning og mulige løsninger på problemene de unge møter i spill. Kultur- og likestillingsministeren kommer og forteller om en nyhet som skal bidra til mer inkluderende dataspillkultur over hele Norge.
Kom til Cinemateket i Oslo – vi lover både ny kunnskap om et viktig felt og nyttige møter med andre som jobber for og med barn og unge!
Det er et begrenset antall plasser tilgjengelig på konferansen, men det er også mulig å følge konferansen digitalt via strøm på denne siden. Det blir også lagt ut opptak av arrangementet i etterkant.
Målgruppe for konferansen er yrkesgrupper som jobber med barn og unge.
Program
09:00 Registrering
09:30 Velkommen v/Mari Velsand, direktør i Medietilsynet
- Åpningstale v/ kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery
- Nyhet! Nytt tiltak skal bidra til mer inkluderende dataspillkultur
- Lanseres av Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery og Robert Steen.
- Lanseres av Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery og Robert Steen.
- Mari Velsand, direktør i Medietilsynet presenterer innsikt om barn og unges spillvaner fra «Barn og medier 2024».
- Berit Andersen, fagansvarlig barn og unge i Norsk Filminstitutt presenterer innsikt fra rapporten «De små spillerne. 4- til 7-åringer om dataspill.
- Beate Hygen, seniorforsker i NTNU Samfunnsforskning, presenterer innsikt fra studien «Toxic gaming – et problem for alle, men verst for jentene?».
- Marie Lunde, tidligere prosjektleder i Ungdom og Fritid, presenter veilederen «Ta plass, jenter!», om hvordan man kan lage tilbud som oppleves trygge og mer inkluderende for ungdom som gamer.
11:00 Lunsj
12:00
- Ann Becker, SVP, Head of Policy and Public Affairs Video Games Europe, presenterer spillbransjens perspektiv på ulike forretningsmodeller
- Ailo Krog Ravna, politisk rådgiver Forbrukerrådet, presenterer høydepunkter fra rapporten "Getting Played"
- Beate Hygen, seniorforsker i NTNU Samfunnsforskning, presenterer innsikt fra rapporten «Avhengighet og pengebruk i Fortnite Battle Royale».
- Kamilla Knutsen Steinnes og Clara Julia Reich, stipendiater Oslo Met: Gameplay eller manipulasjon? Om dark patterns og unges kjøp av lootbokser.
- Vegard Grindstuen og Erica Y. Jungblut, juridiske rådgivere i Forbrukertilsynet, «Dataspill er ikke et lovtomt rom» - Forbrukertilsynets arbeid med å stoppe urimelige inntjeningsmodeller i spill
- Kaja H. Dyrlie og Audun Rodem, seksjonsleder spill og rådgiver dataspillkultur, NFI Spill - hva kan vi gjøre for deg?
14:00 Avslutning
Det vil kunne forekomme oppdateringer og endringer i programmet.